Ahad, 8 Februari 2009

Rupa-rupanya orang gagap,bila menyanyi hilang gagap'




Assalamualaikum.

Rakan-rakan sekalian, hari ini kebetulan hari cuti, jadi saya pun nak bersantai-santailah di depan laptop ni. macam mana bila bercakap awak ada gagap ke, saya tidak gagap tetapi kekadang gugup ada le, bila berdepan dengan situasi tertentu, berucap atau bercakap di khalayak ramai setakat ni masih ok. kerana biasanya berhadapan dengan rakan sebaya atau sejawat je. sekarang takde la sebab dah bersara. cuma berucap di alam maya he he he.

Rupanya orang gagap boleh beransur baik jika selalu bernyanyi, kalau begitu, jika orang Islam lebih baik berterapi dengan membaca al.Quran, iaitu bacaan dengan berlagu, pilihlah lagu apa pun, lagu nahwan, bayati, sikah, jerhakah, soba atau apap-apa je lagu, saya baca ikut lagu sendiri je.

Gagap ni ada macam-macam gak, saya bukan pakar gagap, saya cuma pakar sakit kepala, hehehe. ada gagap pada permulaan perkataan seperti eem ma ma.........makan. ada yang di akhir perkataan atau sebutan seperti ma...ka...ka...kan. ada banyak lagi perkara yang berkaitan dengan gagap ni. tapi saya dalam hal ini wallahu aklam.

Ada juga gagap ni dikenali sebagai gagap cina, macam mana ye gagap Cina tu,agaknya gagap Cina sesuatu perkataan diulang sebut banyak kali kot. Saya sudah tentu tahu apa itu gagap Kedah he he he. Nak tau macam mana gagap Kedah , contohnya orang Kedah bercakap, terutamanya ketika ditemu ramah mereka sering menyelag selikan dengan perkataan "" apa nama nii, apa nama, apa nama nii "", mungkin kurang dari tiga kali. Saya anggap gagap ini gagap mencari idea atau jawapan atau apa nama, apa nama ada juga yang idea temberang. hu hu hu.

Anda ada banyak info berilah ulasan nanti, barulah info pasal gagap ni bertambah.
Sehingga bertemu lagi.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan